Facebook


Thursday, May 26, 2016

Smartphone BARU!!

Lama juga dapat bertahan tanpa smartphone baru. Tu pun sebab ada smartphone lama, Sony Neo V. Tapi disebabkan model smartphone tu dah lama sangat, banyak apps da tak boleh install dan update. Nasib baik boleh install Whatsapp. Instagram dan Facebook kena guna kat laptop lah.

Disebabkan stress dengan sakit pinggang dan sakit mata yang dialami beberapa minggu yang lalu, jadi saya decide untuk pujuk jiwa yang lara ni dengan beli smartphone baru. Tapi beli yang murah je la sebab modal pun dah berkurangan. Survey punya survey, terpikat pulak dengan smarphone Lenovo model K3 Note. Agak famous model ni masa mula-mula keluar Mac tahun lepas. Masuk group Lenovo Malaysia dan ramai juga yang kata model ni memang best, nak dibezakan dengan harga yang agak murah. Kalau tak silap, masa mula-mula model ni keluar, harga dalam RM700 lebih. Tapi masa saya beli Direct D tawarkan harga RM399 sahaja! Sekali 2 tahun warranty pulak tu.

Bila dah confirm stok memang ada, terus berdesup malam Sabtu tu pergi Direct D dengan mata yang masih merah dan pinggang yang masih sengal sakit. Masa kat Direct D tu baru perasan ada diorang tampal notis harga untuk smartphone Lenovo. Sekali tengok AP la pulak. Hmm.. ok la. Janji jangan klon udah ler.

Seller yang layan tu kata hari tu adalah hari last day untuk promosi 2 tahun waranti. Terasa macam rezeki dari Allah, gerakkan hati ni untuk pergi beli. Tup tap... total RM450 sebab tambah cover, screen protector dan SD card.

Overall, memang puas hati. Kenapa saya pilih model ni? Sebab memang sama je dengan spesifikasi dengan Asus Zenfone 2 saya yang padam tu. Bayangkan spec yang sama tapi harga beza seganda. Asus RM900 lebih, Lenovo ni RM450. ROM sama. RAM sama. Piksel kamera depan belakang sama. Saiz skirin sama. Ok, tu dah cukup bagi saya. Tang processor bagai tu tak berapa pahamlah tapi tu ada beza.

So, kenapa bayar lebih untuk smartphone yang spec lebih kurang je??????

Suka kotak dia sebab warna brown
Boleh Google kalau nak tengok gambar smartphone ni. Yang boleh ambil, gambar kotak je la. Satu je yang tak suka, charger dia. Jenis 2 pin yg nipis. Agaknya sebab AP. Plug macam tu biasa kat overseas je pakai. But still, boleh guna charger Asus yang lama. Hopefully ok lah.

In terms of nak ambil gambar, gambar kat atas ni amik kat dalam bilik yang kurang pencahayaan. Cuma edit brightness sikit kat Photoscape. Rasa lebih ok dari Asus sebab kalau Asus ambil gambar dalam bilik nampak gelap dan kena guna function AMBIL GAMBAR DALAM GELAP. Tak bestnya function tu, resolution jadi teruk. Gambar blur. Edit brightness pun tak cantik.

So apa yg boleh dikatakan. Setakat ni Lenovo K3 Note ni memang memenuhi citarasa saya. Harap boleh bertahan lama sementara nak tunggu KAYA. Hahaha!!!

Oh ye. Pada sapa nak beli handphone dan dah tahu nak model apa, bagi saya senang beli kat Direct D. Cakap nak handphone apa, tak yah nak fikir banyak kali. Cuma dah tengok handphone, tak boleh tukar lain dan tak boleh tanya seller pasal handphone tu. Semua kena survey sendiri sebelum beli. Bagi saya konsep ni bagus sebab ada setengah seller kedai handphone, bila kita confirm nak satu handphone tu, tiba2 dia rekemen handphone lain yg kita tak minat tapi bagi seller macam best. Atau dia bagi pilihan terlalu banyak sampai kita dah tak tahu nak beli yg mana satu.

Asus beli Direct D, this one also. Part service, warranty tu, aku rasa lebih kurang je mana-mana. Asus aku rosak pun, walaupun under warranty tapi aku tak boleh sent service sebab aku dah bukak sendiri. Pandai kan?


No comments:

Post a Comment

Thanks for your Comments!