Facebook


Monday, March 07, 2016

Handmade dan produk tempatan untuk kulit ekzema

Dalam 2 minggu lepas kalau tak silap, browse kat Instagram cari seller yang jual handmade skincare. Sebelum tu, memang dah banyak follower seller yang jual handmade skincare. Tapi bila dah betul-betul decide nak beli, barulah cari sorang seller yang jual benda yang saya nak. Masa tu ekzema kat pelipat tangan macam asyik berulang-ulang dan merah. Jadi, nak cari krim untuk masalah ekzema. Kebetulan, sabun mandi dah habis (berapa hari mandi tak pakai sabun. Huhuhu...) dan deodorant yang ada bau dah lain, so decide nak cari 3 barang ni sekali.

Maka, terserempaklah dengan Ibu's Bestfriend di Instagram. Sebelum ni, ada nampak dia buat offer Eczema Balm dan Soap tapi tak teringin sangat nak beli, then tengok lagi dah sold out. So tak tau dah restock ke belum. Alhamdulillah, bila tanya lagi dia kata dah ada stok. 

3 items untuk RM78.00 include postage
Eczemile Soap
Sabun Eczemile Soap ni memang diformulakan khas untuk mereka yang mengalami ekzema. Memang cukup lembut untuk kulit. Saya kalau guna sabun biasa kat kedai, kena dekat ekzema memang pedih pastu mengetip je rasa lepas mandi. Tapi dengan sabun ni, macam tak rasa apa-apa je. Dah tak rasa pedih. Sabun ni takde la besar sangat dan keras macam sabun mandi biasa. Jadi, saya potong kecil-kecil dan guna sikit-sikit.

Herbal Stick Deodorant
Masa mula-mula ingatkan saiz dia macam deodorant kat pasaran. Rupanya kecil je. Saiznya yang kecil memudahkan untuk dibawa kemana-mana. Letak dalam handbag pun tak makan ruang. Setakat yang saya gunakan, alhamdulillah macam guna deodorant natural yang biasa saya beli dari iHerb.com. Deodorant natural macam ni biasanya hanya membantu mengurangkan bau tak sedap kat celah lengan, bukannya menghalang perpeluhan berlaku tau. Kalau menghalang peluh, saya sendiri pun tak nak guna, sebab berpeluh tu bagus untuk badan sebenarnya. Bezanya dengan deodorant lain yang saya biasa guna dari iHerb adalah ianya dalam bentuk pejal dan ada butir-butir kasar sikit. Mungkin dari arrowroot powder atau baking soda. Tapi kasar tu bagi saya bagus. Boleh buat skrub skali. Hehehe....

Eczema Balm
Dulu saya pernah buat sendiri balm macam ni tapi mungkin resepi tak berapa ok. Rasa berminyak dan kesat sangat. Rimas pulak. Tapi balm ni kiranya masih boleh diterima. Beberapa hari selepas guna balm ni, ekzema saya yang kering ada yang hilang sepenuhnya. Dan saya perasan, mana-mana kudis yang kasar (kulit saya jenis cepat berkudis) cepat jadi licin. Tapi ada sikit bad news. Ekzema saya pada pelipat tangan macam jadi lebih teruk. Biasa teruk tapi tak la sampai merah. Tak tau kenapa, dia punya gatal sampai jadi merah. Tapi mungkin juga sebab saya garu dan duduk bawah panas lama sangat. Bila saya guna Aveeno lotion saya balik, esoknya ekzema tu terus lega. So, bagi saya, kalau jenis ekzema yang merengsakan dan tengah teruk, tak sesuai balm ni untuk saya. Tapi untuk licinkan mana-mana kondisi kulit yang kasar, memang boleh membantu.

*****************************************

Jadi, sapa-sapa yang berminat dengan produk skincare yang lembut pada kulit dan handmade ni boleh follow Instagram :

Selain dari produk yang saya beli ni, ada beberapa jenis sabun yang lain lagi, ada face mist, skrub badan dan muka, spray deodorant dan lain-lain. Dan baru-baru ni, dia baru je ada produk baru iaitu sabun mandi jenis cecair dan shampoo. Jangan lupa support local produk ye :)

1 comment:

Thanks for your Comments!