Facebook


Saturday, June 18, 2016

Khasiat Natural Tea | Rosebud dan Roselle

Nak cerita balik pasal Natural Teas ni. Entri lama dah padam. 

*****

Apa khasiat Natural teas? Terutama yang saya sedang jual sekarang, Rosebud dan Roselle? Jom kita tengok satu per satu.


FRENCH ROSEBUD TEA

  • Rosebud mengandungi Vitamin C yang tinggi, antioksida juga lain-lain vitamin seperti vitamin A, B, E dan K
  • Rosebud telah digunakan di dalam bidang perubatan Cina semenjak 5000 tahun dahulu. 
  • Pelbagai khasiat telah direkodkan ketika itu seperti mengurangkan depresi, melegakan saraf, melancarkan perjalanan darah serta mengurangkan masalah tidakhadaman.
  • Rosebud tea juga dikatakan sebagai herba ajaib untuk masalah wanita, juga digelar sebagai Lady's Tea.
  • Ia dikatakan dapat mengurangkan masalah senggugut dan PMS yang dihadapi kaum wanita. Juga membantu menstabilkan emosi serta fikiran.
  • Ia juga membantu meningkatkan tahap kesuburan.
  • Kandungan vitamin C yang tinggi membantu meningkatkan sistem imun, membantu kesihatan kulit dan tulang, serta membantu penyerapan iron.
  • Rosebud tea juga mengandungi antioksida yang membantu melindungi tubuh dari serangan radikal bebas.
  • Dikatakan juga, secawan Rosebud tea sehari akan mengurangkan kesan penuaan dan dapat mengekalkan kecantikan kulit.
  • Ia juga membantu melembapkan kulit, mengurangkan pigmentasi, masalah pori tersumbat dan dapat menyeimbangkan PH serta pengeluaran minyak semulajadi kulit.
  • Selain itu, ia juga membantu melancaran sistem penghadaman dan mengatasi masalah sembelit.

ROSELLE (HIBISCUS) TEA

  • Roselle tea juga digelar sebagai tanaman berserat tinggi yang bagus untuk membantu melancarkan sistem penghadaman, meningkatkan metabolisma serta membantu mengurangkan berat badan.
  • Seperti mana yang kita lihat dipasaran sekarang, kebanyakkan produk minuman atau suplemen untuk membantu penurunan berat badan, salah satu bahan yang kerap digunakan adalah Roselle.
  • Selain dari itu, ia dikatakan dapat membantu menurunkan tekanan darah dan kadar kolestrol.
  • Roselle tea juga dapat menggantikan minuman isotonik yang berasa dipasaran. Ia membantu menyejukkan badan serta mengurangkan rasa dahaga.
  • Seperti juga Rosebud tea, Roselle juga mempunyai khasiat yang sama untuk kecantikan kulit kerana kedua-duanya tinggi vitamin C dan antioksida.

APA PERBEZAAN KETARA ANTARA KEDUA NATURAL TEA INI?
Sekali imbas, kedua-dua natural tea ini mempunyai khasiat yang hampir sama. Tapi sebenarnya fokusnya berbeza. Rosebud tea lebih kepada kecantikan dan masalah dalaman wanita, manakala Roselle tea lebih terkenal akan khasiatnya untuk masalah penghadaman dan berat badan.

Sebab kedua yang menyebabkan saya lebih suka perkenalkan 2 jenis natural tea ini adalah kerana perbezaan rasanya yang ketara. Rosebud tea mempunyai rasa yang mild tapi mempunyai bau yang harum dan dapat memberikan kelegaan semasa stress. Manakala, Roselle tea pula mempunyai rasa masam tapi tidak mempunyai bau yang ketara. Roselle tea lebih kepada minuman yang memberikan kepuasan kepada orang yang menikmatinya, lebih-lebih lagi kalau dicampur dengan sedikit pemanis seperti madu dan ais. Rasanya seakan-akan menikmati air Ribena.

Perbezaan ketiga adalah dari segi warnanya. Rosebud mempunyai sedikit warna pink/purple semulajadi. Tetapi apabila direndam, airnya seakan-akan tak berwarna, mungkin terdapat sedikit warna kekuningan. Manakala, Roselle tea pula warnanya merah kegelapan. Namun, apabila direndam di dalam air, ia akan mengeluarkan warna merah semulajadi yang amat cantik.


BAGAIMANA CARA PENYEDIAAN :
Rosebud Tea : Biasa dihidangkan panas/suam. 2-3 putik cukup untuk secawan air panas. Rendam selama 10-20 minit. Boleh diminum begitu sahaja atau tambah pemanis seperti gula atau madu.
Roselle Tea : Boleh dihidangkan panas atau sejuk. 1-2 putik cukup untuk secawan air panas. Ikut rasa yang anda inginkan. Rendam selama 10-20 minit. Kalau diminum begitu sahaja atau jika terasa tak tahan masam, boleh tambah pemanis seperti gula atau madu. Boleh tambah air jika inginkan rasa yang lebih menyegarkan.

Nota : Natural tea ini juga dikenali sebagai minuman herba. Herba biasanya perlu direndam lebih lama untuk mendapatkan khasiatnya yang lebih banyak atau boleh direndam semula sehingga rasanya hilang.

Ok. Jangan lupa follow Instagram saya BASIC.loft (insyaAllah, tak tukar nama lagi... hehehe...)


Sekian .... 

1 comment:

  1. salam ndra jamal...sy nak tnya, mcm mn nak beli produk online dari website i herbs..bole bgtau tips..plss

    ReplyDelete

Thanks for your Comments!